Ana içeriğe atla

Türkiye E-Ticaret Büyüme Hızında Dünyada Üçüncü Sırada

İstinye Üniversitesi (İSÜ) İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi Öğr. Üyesi Dr. Naim Çetintürk, İstanbul Ticaret Odası'nın yayınladığı e-ticaret raporunu ve Türkiye’de e-ticaretin büyüme hızını değerlendirdi. Ekonomik koşulların büyüme hızını daraltmasına rağmen Türkiye’de e-ticaretin geliştiğini ifade eden Çetintürk, “Zorlaşan ekonomik koşullar büyüme hızını daraltıyor olsa da haftada en az bir kez e-ticaret alışverişi yapan internet kullanıcılarının oranına göre Türkiye, yüzde 64,6 ile dünyada Tayland (yüzde 66,8) ve Güney Kore'den (yüzde 65,6) sonra üçüncü sırada geliyor” dedi.

E-ticaret tüm dünyada hızla büyümeye devam ediyor. Pandemiyle birlikte büyüme hızı da artan e-ticaret ile konvansiyonel alışveriş yöntemlerine ilgi azalırken, online alışverişe geçenlerin sayısı artıyor. İstanbul Ticaret Odası'nın (İTO) yayınladığı raporda e-ticaretin hızla büyüdüğü ve dünya genelinde 2026 yılında 8,15 trilyon dolarlık bir hacme ulaşılacağının öngörüldüğü ifade ediliyor. İstinye Üniversitesi (İSÜ) İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi Öğr. Üyesi Dr. Naim Çetintürk, İTO raporunu ve Türkiye’de e-ticaretin büyümesini değerlendirdi.

“E-Ticarette Komisyon Önemli Bir Maliyet Kalemi”

İstanbul Ticaret Odası'nın raporunda, e-ticarette yüksek komisyon oranlarının en büyük zorluk olarak öne çıkmasını değerlendiren Çetintürk, şunları söyledi:

“E-ticarette komisyon, çoğunlukla pazaryerleri için farklı ürün gruplarına göre yüzde 4'ten yüzde 23'e kadar değişen oranlarda ödenen önemli bir maliyet kalemi. Ancak pazaryerleri birçok satıcının ulaşması neredeyse hiç mümkün olmayan ya da çok yüksek reklam bedelleri ödeyerek erişebileceği geniş coğrafi alana yayılan kitlelere erişmeyi ve satış yapmayı olanaklı hale getiriyor. Dolayısı ile yüksek bulunan bu komisyonların sadece ürün satışı değil daha ziyade Hedef kitleye ulaşım maliyeti olarak görülmesi, Strateji Geliştirme ve iş modellemesi açısından özellikle e-ticaret yapan KOBİ'ler için doğru bir yaklaşım olacaktır. Pazaryerlerine baktığımızda birbirinin tıpatıp aynı binlerce ürünü, aynı anda onlarca satıcının üstelik kimi zaman birkaç kuruşluk farklarla benzer fiyattan sattığını görüyoruz.  Bu durumda elbette ödenen komisyon daha da can sıkıcı bir hale gelmekte. Jenerik ürünlerde olası çözüm ise yüksek montajlı ürün tedariki yoluyla maliyet tasarrufu sağlamak ve rekabetçi fiyatla, yüksek komisyon oranına rağmen satış hacmi artırmaktan geçiyor. Bu maliyeti azaltmanın ikinci ve bence daha doğru olan ise özgün ve yenilikçi ürünler satabilmek. Özgünlük yeni bir ürün oluşturarak bunu üretmek şeklinde olabileceği gibi piyasada henüz Keşfedilmemiş, yakın zamanda potansiyel tüketici grubu tarafından keşfedileceği düşünülen ürünlerden de oluşabilir. Böyle bir durumda satıcı daha yüksek kâr marjı ile satış yapabileceğinden komisyon oranı toplam karlılık seviyesini daha az etkileyecektir.”

“Türkiye'de De E-Ticaret Hızla Büyüyor”

Türkiye’de de e-ticaretin hızla büyüdüğüne dikkat çeken Çetintürk, “Türkiye e-ticaret konusunda çok hızlı büyüme gösteren ülkeler arasında yer alıyor. Ne yazık ki zorlaşan ekonomik koşullar bu büyüme hızını daraltıyor olsa da haftada en az bir kez e-ticaret alışverişi yapan internet kullanıcılarının oranına göre Türkiye yüzde 64,6 ile dünyada Tayland (yüzde 66,8) ve Güney Kore'den (yüzde 65,6) sonra üçüncü sırada geliyor. Bu nedenle dünya genelindeki e-ticaret büyüme trendi ülkemizi de olumlu yönde mutlaka etkileyecektir” dedi.

“Konvansiyonel Alışveriş Yöntemlerinden Online Alışverişe Geçildi”

Konvansiyonel alışveriş yöntemlerinden online alışverişe geçildiğini belirten Çetintürk, şu açıklamayı yaptı:

“Kişi başında düşen harcamanın artmasındaki temel faktör konvansiyonel alışveriş yöntemlerinden online alışverişe doğru yaşanan geçiştir. Pandemi öncesinde kaçımızın internetten market siparişi verdiğini bir düşünelim... Pandemiyle birlikte başta market alışverişi olmak üzere pek çok şeyi artık uygulamalar üzerinden sipariş veriyoruz. Bu deneyimi yaşadıkça ve kolaylığını hissettikçe yeni ihtiyaçlarımızı da nasıl e-ticaret kanalları ile giderebiliriz bunun yollarını arıyoruz. Bu deneyimleme doğal olarak e-ticaret tarafında da kişi başına düşen harcama miktarını artırıyor. Buradaki gelişimi sürdürülebilir kılmanın temelinde hizmet kalitesini, servis hızını, ürün çeşitliliğini mümkün olabildiğince yüksek seviyede tutmak yatıyor.”

“Daha Güçlü Bir E-İhracat Sayesinde Mümkün Olabilir”

Türkiye'nin e-ihracat konusundaki potansiyelini artırmak için neler yapılabileceğiyle ilgili de konuşan Çetintürk, “E-ticaret vasıtası ile ihracat yapabilmek, ülkemizin cari açığını kapatma noktasında çok büyük bir fayda ve geleceğe yönelik fırsatlar barındırıyor. Ülkemizin üretim kapasitesini artırması, yeni ürünlerin gelişimi için inovatif çözümler yaratılması ve AR-GE süreçlerinin yürütülmesi, buna bağlı olarak daha fazla istihdam sağlanması gibi pek çok faktör, daha güçlü bir e-ihracat sayesinde mümkün olabilir. Bu nedenle var olan uygulamalar ve ihracata yönelik destekler e-ticaret bağlamında daha da iyileştirilmeli. Özellikle ülkemizde üretilen ürünlerin yurt dışına ihraç edilmesinde gerek gümrük gerekse lojistik süreçler ve bilhassa ulaştırma maliyetleri konusunda kolaylık sağlamanın çok büyük yararlar getireceğini ve bu alanda istekli olan herkesi cesaretlendireceğini düşünüyorum” açıklamasında bulundu.

“Kargo Bedelleri De Kategorik Bir Şekilde Sınıflandırılabilir”

İSÜ Öğretim Üyesi Dr. Çetintürk, adil fiyatlandırma ve komisyon oranlarının sağlanması için ne tür düzenlemeler veya teşvikler öneriyorsunuz sorusuna ise şu yanıtı verdi:

“E-ticaret ekosisteminde irili ufaklı birçok satıcı bulunuyor. Ürün çeşitliliği, finansman gücü, sermaye kapasitesi gibi birçok faktör açısından devasa şirketler ile çok daha mütevazi satıcılar aynı pazaryeri içerisinde yer alabiliyorlar. Geçtiğimiz yıl yapılan kanun değişiklikleriyle bu konuda belirli tedbirler alınmış, örneğin pazaryerlerinin belirli koşullarda satıcı olması engellenmişti. Tabii ki komisyon oranları başta olmak üzere bence bir diğer önemli maliyet kalemi ve e-ticaretin büyük handikaplarından olan kargo bedelleri de satıcıların gerçekleştirdikleri işlem adedi ve elde ettikleri ciroya göre kategorik bir şekilde sınıflandırılabilir. Bunun gibi e-ticarete yeni giriş yapmak isteyen küçük ve temel düzeydeki satıcıların korunması ve cesaretlendirilmesi ülkemizdeki e-ticaret ekosisteminin de genişlemesine imkân tanıyacaktır.”

“Gerek Türkiye Gerekse İstanbul E-Ticarette Önemli Bir Konum”

“İstanbul'un jeopolitik konumu ve ticaret potansiyeli göz önüne alındığında, şehir e-ticaret ve e-ihracatın bir merkezi olma yolunda nasıl bir rol oynayabilir?” sorusunu ise şöyle yanıtladı:“E-ticaret coğrafi sınırları ortadan kaldıran ve birçok farklı lokasyondaki satıcının alıcı ile buluştuğu merkez olma özelliği taşıdığından bu soruya üretim ve ihracat perspektifinden bakmak daha doğru olur. İstanbul sadece Marmara Bölgesi'nin değil tüm Türkiye'nin birçok sektör açısından öncü şehri olması nedeniyle e-ticaret sayesinde artabilecek siparişlerin karşılanmasını, üretim kapasitesinin artırılması ya da daha verimli kullanılması yoluyla gerçekleştirebilecek, buna liderlik edecek konumdadır. Bununla birlikte daha önce de bahsettiğimiz e-ihracat olanaklarının artırılmasında, lojistik operasyon çeşitliliğini sağlayacak ve kesintisiz bir tedarik zinciri ortaya koyacak bir merkez rolünü rahatlıkla üstlenebilir. Hatırlayacağımız üzere gerek Türkiye gerekse İstanbul pandemi döneminde kesintiye uğrayan tedarik zinciri süreçlerinde Uzak Doğu’dan Avrupa'ya gelen birçok ürünün hem üretimi hem de dağıtımı konusunda öne çıkan alternatiflerin başında geliyordu. Doğru bir planlama ve vizyoner bir bakış açısıyla hala geçerli olan bu fırsat rahatlıkla hayata geçirilebilir."

https://www.ifhaber.com/ekonomi-ve-finans/turkiye-e-ticaret-buyume-hizinda-dunyada-ucuncu-sirada/?feed_id=17694&_unique_id=650d4600042bb

sigorta haberleri

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Russell Shen: Kripto Paraların Geleceği Çok Parlak

Finansal İnovasyon ve Teknoloji Derneği’nin (FINTR) desteğiyle, KOOP Ventures tarafından bu yıl beşinci kez düzenlenen ‘Türkiye’nin ilk ve en büyük küresel finans teknolojileri etkinliği’ İstanbul Fintech Week (IFW’24), “Yakınsama: Web2 ve Web3 Dünyaları Bir Araya Geliyor” temasıyla 16 Nisan’da İstanbul Fişekhane’de başladı. Artan popülaritesiyle ön plana çıkan ve giderek artan oranda ‘yatırım aracı’ olarak tercih edilen Dijital paralar, yapay zekâ, işletmelerde finansal teknolojilerin kullanımı, ‘şubesiz bankacılık’ olarak da isimlendirilen ‘dijital bankacılık’, tokenlaştırma gibi artık gündelik dile giren kavramların uzmanlarca enine boyuna tartışılacağı IFW’24, dünyadan ve Türkiye’den alanında önde gelen 105 konuşmacıyı İstanbul’daki finans ve dijitalleşme sektör temsilcileriyle bir araya getiriyor.  İki günlük etkinlik, 35’in üzerinde sponsor ve partneriyle 6 ayrı zirvede toplam 65 oturuma ev sahipliği yapıyor. ...

Lloyd’s of London'a Giremedik

“Geçtiğimiz haftalarda bir müşterimiz ile BMS Group ’un Londra merkez ofisini ziyaret ettik. O gün, sigorta şirketlerinin yoğun olduğu, Dünya’nın en önemli sigortacılık merkezi City of London’da gerek güvenlik güçlerinin yoğunluğu gerekse de binalara girerken özel güvenlik şirketleri tarafından kimlik kontrolü yapılması dikkatimi çekmişti; ancak bu duruma herhangi bir anlam vermemiştim. Toplantılarımız ve sunumlarımız devam ederken dışarıdan bazı sesler duymaya başladık. Pencerelere doğru gittiğimizde aşağıda resimlerini göreceğiniz büyük bir protestocu ekibin pankartlar ve davullarla büyük bir yürüyüş yaptığına şahit olduk.   BMS Group İngiltere’deki dostlarımız bunun uzun zamandır planlanan ve sigorta sektörüne yönelik bir iklim değişikliği protestosu olduğunu söylediler.Misafirlerimizle birlikte daha fazla dayanamayıp, sektörümüz hakkında bu kadar organize bir protestoyu organize etmek isteyen kişileri anlamak adına onları takip ederek Lloyd's'a kadar topluluğu ta...

Almanya Vize Başvurusu Rehberi: Çalışma, Aile Birleşimi ve Turistik Vize Süreçleri

Almanya , Avrupa’nın en popüler seyahat ve çalışma noktalarından biridir. Almanya’ya gitmek isteyenler için vize süreci oldukça önemlidir. Almanya vize başvuru formu , vize başvurusu için gerekli belgeler ve vize başvuru süresi gibi detaylar, vize türüne bağlı olarak değişiklik gösterir. Bu rehberde, Almanya çalışma vizesi başvurusu , aile birleşimi başvurusu , turistik vize başvurusu ve ulusal vize süreçlerine dair tüm detayları bulabilirsiniz. Almanya Vize Türleri ve Başvuru Süreci Almanya’ya seyahat etmek isteyenler için öncelikle uygun vize türünü belirlemek önemlidir. Almanya vize türleri genellikle şu başlıklar altında sınıflandırılır: Almanya Turistik Vize Başvurusu Almanya’da kısa süreli turistik geziler için Schengen vizesi almanız gerekir. Turistik vize, 90 günü aşmayan seyahatler için düzenlenir. Başvurunuz sırasında Almanya vize başvuru formu doldurulmalı ve gerekli belgeler sunulmalıdır. Resmi bilgi için Almanya’nın Schengen vizesi hakkında detaylara...