
Hürmüz Boğazı yakınlarındaki gemiler, İsrail ve İran arasındaki ateşkese dair belirsizlikler sürerken, saldırılardan kaçınmak için alışılmadık mesajlar yayınlıyor. Denizcilik risk analiz firması Windward ve gemi takip verilerine göre, bu uygulama özellikle gemilerin milliyetlerini vurgulayan sinyaller içeriyor.
Söz konusu sinyaller, İsrail ve İran arasında bu ay başında patlak veren çatışmaların ardından yaygınlaştı. Çatışmalar, ABD'nin İran'ın nükleer tesislerine saldırmasıyla tırmandı. ABD Başkanı Donald Trump'ın arabuluculuğuyla 12 gün süren savaşın ardından ateşkes sağlandı, ancak denizlerdeki tehdit seviyesi yüksek kalmaya devam ediyor. Joint Maritime Information Center (JMIC) bu durumu doğruladı.
Windward CEO'su Ami Daniel, "Gemi sahipleri, denizcilik sektörünün karmaşık yapısı nedeniyle gemilerin milliyetlerini ve sahiplik zincirini net bir şekilde belirlemenin zor olduğunu düşünüyor. Özellikle İngiltere, ABD ve İsrail bağlantılı gemiler daha yüksek risk altında" dedi.
Windward’ın verilerine göre, 12-24 Haziran arasında Körfez ve Kızıldeniz'de seyreden 55 gemi, "Çin malı" veya "Rus ham petrolü" gibi 101 sıra dışı mesaj yayınladı. Bu mesajlar, Batılı gemilere kıyasla daha az hedef alınan ülkelere ait olduklarını vurgulamak amacını taşıyor.

JMIC’ye göre, ateşkesin ertesi günü olan 24 Haziran'da ticari deniz trafiği %30 arttı. Dünyanın yakıt ve petrol tüketiminin yaklaşık beşte biri, Hürmüz Boğazı üzerinden taşınıyor.
Gemiler normalde varış noktalarını veya "Talimat Bekleniyor" gibi mesajlar yayınlıyor. Bazen "Gemide Silahlı Güvenlik Var" gibi sinyallerle korsan saldırılarını önlemeye çalışıyorlar.
Windward’ın Daniel’ine göre, 12 Haziran öncesinde bu tür sıra dışı mesajlar neredeyse sadece Kızıldeniz'de görülüyordu. Kızıldeniz, İsrail-Gazze savaşının başlamasından bu yana Husi militanlarının saldırılarının odağındaydı.
"Bunu daha önce Basra Körfezi'nde hiç görmemiştim" diyen Daniel, durumun eşi görülmemiş bir gelişme olduğunu belirtti.
LSEG verilerine göre, Panama bayraklı konteyner gemisi Yuan Xiang Fa Zhan, Pakistan'a giderken "PKKHI tamamen Çinli" mesajını yayınladı. Çin bayraklı süper tanker Yuan Yang Hu ise Hürmüz Boğazı'ndan geçerken "Çin gemisi" sinyalini verdi. Suudi Arabistan'dan Çin'e ham petrol taşıyan gemi, boğazı geçtikten sonra sinyalini Çin'in Ningbo-Zhoushan Limanı'nı belirten "CN NBG" olarak değiştirdi.
Singapur bayraklı konteyner gemisi Kota Cabar, Kızıldeniz'de seyrederken "Gemide İsrail bağlantısı yok" mesajını iletti.
JMIC ayrıca bölgedeki Küresel Seyir Uydu Sistemi (GNSS) üzerindeki elektronik karışma riskine dikkat çekti. GNSS sinyallerinin bozulması, gemilerin rotasından sapmasına ve diğer deniz araçlarıyla çarpışma riskinin artmasına neden olabilir.
(Houston’dan Georgina McCartney ve Arathy Somasekhar, Los Angeles’tan Lisa Baertlein tarafından raporlandı; Liz Hampton ve Ed Osmond tarafından düzenlendi)
Windward Hakkında
Windward, denizcilik sektörüne yönelik risk analizleri ve yapay zeka destekli çözümler sunan bir firmadır. Gemi takip verileri, yasa dışı faaliyetlerin tespiti ve lojistik güvenliği alanlarında uzmanlaşmıştır.
Joint Maritime Information Center (JMIC) Hakkında
JMIC, deniz güvenliği ve istihbarat paylaşımı için kurulan bir merkezdir. Uluslararası deniz trafiğini izler ve tehditlere karşı erken uyarı sistemleri geliştirir.
LSEG Hakkında
LSEG (London Stock Exchange Group), finansal veri, borsa işlemleri ve yatırım analizleri konusunda küresel bir liderdir. Gemi takip ve ticaret verileri de sunmaktadır.
https://www.ifhaber.com/dunya/hurmuz-bogazinda-gerginlik-suruyor/?feed_id=98971&_unique_id=6860542fa307b
Yorumlar
Yorum Gönder